کارگریاب
کارگریاب

وجود 70 هزار کارگر ساختمانی دارای کارت مهارت در چهار محال و بختیاری

نورالله نیکبخت امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد در خصوص وضعیت کارگرهای ساختمانی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه 70 هزار کارگر ساختمانی دارای کارت مهارت در استان وجود دارد، گفت: در گذشته شغل اغلب مردم این استان دامپروری و کشاورزی بود که به‌علت خشکسالی و عدم مدیریت نیروی کار، بیش‌تر این افراد به شغل کارگری ساختمانی گرایش پیدا کردند.

بیش از 5 هزار نفر از کارگران ساختمانی استان در نوبت بیمه هستند

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه 20 هزار و 500 کارگر ساختمانی در استان بیمه شده سازمان تأمین اجتماعی هستند، افزود: هر ساله بر اساس سامانه رفاه سهمیه‌ای به انجمن‌های صنفی کارگران برای بیمه کارگران ساختمانی داده می‌شود و هم‌اکنون بیش از 5 هزار نفر از کارگران استان در نوبت بیمه هستند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ‌گونه هزینه دولتی به انجمن‌ کارگری چهارمحال و بختیاری  برای انجام فعالیت‌ها، اختصاص پیدا نکرده است، خاطرنشان کرد: تمامی فعالیت‌های انجمن به‌صورت خودجوش در حال انجام است که اقداماتی مانند جمع‌آوری بانک اطلاعاتی با راه‌اندازی سامانه جامع‌کارگری، صدور کارت مهارت برای کارگران با انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان فنی و حرفه‌ای، افتتاح ساختمانی جهت ساماندهی کارگران ساختمانی برای حفظ شأن آن‌ها و … انجام گرفته است.

نیکبخت ادامه داد: کارگران ساختمانی چهارمحال و بختیاری به سه بخش کارگر ساده، نیمه‌ماهر و ماهر تقسیم‌بندی شده‌اند و در تلاش هستیم با همکاری شهرداری، استانداری و فرمانداری وضعیت کارگران ساختمانی استان را ساماندهی کنیم و در همین راستا به‌دنبال این هستیم که کارفرمایان، مالکان و شرکت‌های حمل و نقل زمانی که نیاز به کارگر داشتند از طریق انجمن صنفی کارگران اقدام بکارگیری کنند.

سوءاستفاده کارفرمایان از بیکاری کارگران ساختمانی

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی چهارمحال و بختیاری در ادامه با شاره به اینکه در تلاش هستیم نرخ مصوبی دستمزد کارگران ساختمانی در استان و بر اساس نرخ دستمزد سایر استان‌ها تعیین کنیم، اظهار داشت: تعیین این نرخ مصوب هیچ‌گونه ضمانت اجرایی ندارد و اکثر کارفرماها به‌صورت توافقی با کارگران مبلغ دستمزد را پرداخت می‌کنند و کارگران ساختمانی برای تأمین هزینه‌های زندگی بالاجبار تن به دستمزد کمتر از نرخ مصوب می‌دهند.

وی با بیان اینکه رکود صنعت ساختمان در 2 سال گذشته آسیب زیادی به کارگران ما زده است، اضافه کرد: متأسفانه گاهی کارگران ساختمانی ما در ماه حداقل چند روز هم سرکار نمی‌روند و این مسئله معیشت این کارگران را با مشکل جدی مواجه کرده است.

نیکبخت ادامه داد: تعداد کارگران ساختمانی در کشور نسبت به سایر کارگران شاغل حدود 12 است، اما این عدد در چهارمحال و بختیاری 36 درصد است که یکی از مهم‌ترین دلایل آن نبود صنایع مادر و تعدیل نیرو از کارخانه‌ها، بازگشت کارگران استان از کشورهای اطراف در چند سال اخیر موجب افزایش نرخ کارگران ساختمانی در این استان شده است.

آمادگی تأمین نیرو برای انجام امور ساختمانی در کشورهایی مانند عراق و سوریه را داریم

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: از نظر من دومین معضل بعد از موضوع آب در استان بحث کارگران ساختمانی است و این درحالیست که نیروهای متخصص این استان از بسیاری از مهندسان در انجام کارها با تجربه‌تر هستند و انجمن صنفی کارگران استان آمادگی تأمین نیرو برای انجام امور ساختمانی در کشورهایی مانند عراق و سوریه را دارد.

وی یادآور شد: در زمان آغاز ساخت مسکن‌های مهر در چهارمحال و بختیاری رونق بسیار خوبی بخش مسکن حاکم بود و بسیاری از کارگران ساختمانی مشغول کار بودند و اکنون نیز اگر ساخت مسکن ارزان قیمت آغاز شود می‌توان شاهد رونق در این بخش باشیم، اما این کارها مسکن موقت برای کارگران ساختمانی است و نیاز است چاره‌ای برای حل مشکل این کارگران به‌صورت دائمی اندیشیده شود.

حقوق کارگران ساختمانی نسبت به حدود 10 سال قبل تغییر محسوسی نداشته است

نیکبخت با اشاره به اینکه حقوق کارگران ساختمانی نسبت به حدود 10 سال قبل تغییر محسوسی نداشته است، خاطرنشان کرد: قیمت‌ها در طول این سال‌ها تقریبا چندین برابر شده است و امروز نیز می‌بینیم که برخی از پیمانکاران از وضعیت بیکاری کارگران سوءاستفاده می‌کنند و با حداقل دستمزد این کارگران را بکار می‌گیرند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: برای سازماندهی و رسیدگی به وضعیت کارگران ساختمانی استان نیازمند  یک نگاه استانی و حمایت ویژه استاندار هستیم و اگر کارگروهی برای این منظور در استان شکل می‌گرفت قطعا می‌شد برای حل مشکلات این قشر امیدوار بود.

وی پیگیری بیمه کارگران ساختمانی را یکی از اقدامات مؤثر در چند سال اخیر عنوان کرد و گفت: کارگران می‌توانند از مزایای بیمه درمانی، از کارافتادگی و بازنشستگی این بیمه بهره‌مند شوند.

قرارداد شفافی بین کارگران و کافرمایان منعقد نمی‌شود

نیکبخت در مورد قراردادهای کارگران ساختمانی با کارفرمایان، توضیح داد: قرارداد شفافی بین کارگران و کافرمایان منعقد نمی‌شود و همین مسئله باعث می‌شود کارگران ساختمانی از حقوق حداقلی خود محروم شوند.

رئیس انجمن صنفی کارگران چهارمحال و بختیاری در پایان افزود: تقویت انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی موجب می‌شود که حقوق این کارگران بهتر پیگیری شود که هم‌اکنون علاوه بر انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان در تمامی شهرستان‌ها انجمن مستقلی شکل بگیرد که در حال حاضر، انجمن صنفی شهرکرد و فرخشهر شکل گرفته و انجمن صنفی شهرستان سامان در حال شکل‌گیری است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *